Ihmeiden aika

Hohoe 13.03.2009

Kaikki hauska loppuu aikanaan. Huomenna illalla astun lentokoneeseen ja jatan Afrikan taas taakseni. Nyt ei pitaisi tosin kestaa liian pitkaa aikaa, ennen kuin jonnekin tanne palaan. Tana vuonna viela joko Keniasta tai Sambiasta tai ehka taalta Ghanasta minut pitaisi loytaa.

Mutta eilenpas kavin tapaamassa oraakkelia, joka myos suoritti ihmeita, joita sain myos kuvata videolle. Han pesi katensa kiehuvassa oljyssa ja antoi luudan kuristaa rosvoa. Oli se kylla hienoa todeta, etta ihmeita tapahtuu viela tanakin paivana. Niin hieno kokemus oli, etta melkein tartuin oraakkelin tarjoukseen kouluttautua oraakkeliksi itse. Melkein.

Oraakkeli lupasi myos demonstroida, kuinka han herattaa kuolleita haudasta, mutten ollut siita niin kiinnostunut. Kiinnostuneempi olin yewhessi-perinteesta, johon liittyy myos jonkinlainen rituaaliorjuus, ja fiksu mies kun oraakkeli oli, han huomasi, mihin suuntaan johdattelin kysymyksiani. Ja sitten han esitti vastakysymyksia:

"Miksi sinua kiinnostaa niin kovin tama yewhessi?"

En voinut tietenkaan vastata hanelle, etta koska vaimoni on ollut Suomessa KIOSilla toissa, ja KIOS rahoittaa Hohoessa projektia, joka taistelee tata ihmisoikeuksia loukkaavaa perinnetta vastaan. Tulkkinani toiminut Cosmos, paikallisen ihmisoikeusjarjeston edustaja, saikahti myos tata kysymysta, mutta oli kovin tyytyvainen vastaukseeni, jolla kiersin kaikki mahdolliset ongelmat:

"Afrikkalaisen paikallisen kulttuurin ilmioista se on ainoa, mista olen kuullut, joten en osaa kysya mistaan muusta."

Oraakkelilla oli 6 vaimoa ja 8 lasta, ja kaikki lapset kayvat koulua. Han oli itsekin kaynyt koulua lapsena, kunnes salama oli iskenyt haneen ja han oli halvaantunut. Hanet oli viety oraakkelille, joka oli maarannyt hanet yewhessi-orjaksi temppeliin, missa han sitten vietti seitseman vuotta rumpuja soitellen. Sita ennen han oli ollut aktiivinen katolilainen, nykyaan han kay kirkossa enaa paasiaisena. Mutta lukuisat kristityt papit tulevat kuulemma pyytamaan hanelta apua, kun he haluavat seurakuntansa kasvavan suuremmaksi. Ja hanhan auttaa: vahan viinaa maahan, vahan enemman viinaa suuhun, sitten kilistellaan kelloa ja odotetaan, etta esi-isien henget tulevat taloon. Ja sitten henget kertovat hanelle vastaukset kaikkiin ongelmiin.

Oraakkelin asenne minua kohtaan aluksi oli kovin nihkea. Han selvasti pelkasi, etta olin tullut tapaamaan hanta vain voidakseni nauraa holmoille afrikkalaisille tavoille. Ja totta kai taysin absurdeja ja naurettavia asioita han esitti ja kertoi, mutta nyt paastaankin taas tahan minun lempiaiheeseen, paikallisten pienten karismaattisten kirkkojen dissaukseen: kylla mina naen kristinuskon nimissa toimivat huuhaa-parantajat paljon vaarallisempina kuin yhdenkaan voodoo-papin. Voodoo-huuhaassa on sentaan ripaus jotain aitoa (ja aidolla tarkoitan rehellisyytta ja jonkinlaista kulttuurillista yhteytta), kun taas karismaattisen horhokirkot ovat pastorien puhtaan itsekasta oman edun tavoittelua ja taysin tietoista ihmisten kusetusta.

Ja kysyi oraakkeli minulta muutakin:

"Miksi se on niin, etta valkoiset ihmiset, jotka ennen toivat tanne kristinuskoa ja halusivat tuhota kaikki perinteet, ovat nyt niin kovin kiinnostuneita paikallisista uskonnoista?"

Ja tama hanta tuntui kiinnostavan erityisen paljon: "Miksi kristityt kuvaavat Jeesuksen aina valkoihoisena? Miksei Jeesusta koskaan kuvata mustana?"

Paras hetki kuitenkin oli se, kun han kertoi mielipiteensa yewhessi-orjuuden hyodyllisyydesta: "Kaikki paivat siella vain rummuteltiin ja rukoiltiin, ei siella oppinut mitaan hyodyllista. Ilman muuta laitan lapseni mieluummin kouluun kuin temppeliin."

Ehka niista hanen lapsistaan tulee sitten isoina horhopastoreita.

Jatkan aiheesta lisaa myohemmin.

Tommi
Ei vielä yhtään kommenttia - Ole ensimmäinen!

Tommi 
Rajala's Facebook profile
Kirjeet
19.03. Helsinki:
Tehokkuutta taas
17.03. Helsinki:
Sandisk
17.03. Helsinki:
Kotona
13.03. Hohoe:
Ihmeiden aika
10.03. Hohoe:
Fespaco
24.02. Hohoe:
Kirous
18.02. Hohoe:
Suunnitelma
17.02. Hohoe:
Kolme ryhmaa
17.02. Hohoe:
Valitusta
14.02. Hohoe:
Kuolema
© Tommi Rajala 2008-2009
Nämä sivut ovat osa Leipä ja piimä -sivustoa.